کتابسرای افشین | وارد شوید| ثبت نام کنید
۰ از ۵
(از ۰ نظر)
ناموجود

آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مهدی نظرپور)

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

مهدی نظرپور

انتشارات معارف

قیمت:
۸۴,۰۰۰ تومان
این محصول موجود نیست :(
چرا از کتابسرای افشین خرید کنیم؟
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • ضمانت اصالت کالا
  • ارسال سریع کالا
  • پرداخت آنلاین امن
4.3/5 - (3 امتیاز)

برای مشاهده قیمت و خرید کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهدی نظرپور انتشارات معارف با کتابسرای افشین همراه باشید.

 

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهدی نظرپور

 

فهرست

فصل اول. کلیات

فصل دوم. اصول و مبانی قانون اساسی

فصل سوم. حقوق و آزادیهای اساسی مردم

فصل چهارم. رهبری در قانون اساسی

فصل پنجم. قوه مجریه

فصل ششم. قوه مقننه

فصل هفتم. قوه قضاییه

فصل هشتم. سایر نهادهای حکومتی

 

اطلاعاتی درباره کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهدی نظرپور

رویکرد این کتاب، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی است که در روش اخیر، نهادها و ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهایی که به شیوه لیبرال دموکراسی اداره می شوند، مقایسه شده است. در بخش تطبیقی مهم ترین منبع مورد استفاده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین اساسی دیگر کشورها بوده، هرچند از قوانین عادی و آیین نامه های اجرایی نیز استفاده شده است.

این کتاب در هشت فصل تهیه شده است. فصل اول شامل کلیات است که در آن تعریف و ویژگی های قانون، تعریف قانون اساسی، انواع و ویژگی های قانون اساسی مشخص شده و در پایان هم اشاره ای به پیشینه قانون اساسی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گردیده است.

فصل دوم شامل کلیات نظام جمهوری اسلامی است. در این فصل به مباحثی مانند نوع حکومت، اصول و مبانی اعتقادی، وظایف دولت، دین، مذهب، زبان، خط، تاریخ، پرچم، استقلال، آزادی، نظام اقتصادی، حاکمیت و منشأ آن و اصل تفکیک قوا اشاره شده است.

فصل سوم به حقوق و آزادی های اساسی مردم در قانون اساسی پرداخته است. در این فصل، حقوق و آزادی های مردم به سه بخش یعنی حقوق و آزادی های قضایی و امنیتی،

حقوق و آزادی های سیاسی و حقوق و آزادی های رفاهی، آموزشی و تربیتی به شکل ابتکاری تقسیم شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با حقوق بشر نیز مقایسه شده است.

فصل چهارم تحت عنوان رهبری در قانون اساسی است. در این فصل به شرایط و ویژگیهای رهبری، وظایف و اختیارات و مسئولیت های آن اشاره شده و در هر بخش هر کدام از موارد فوق با رؤسای دولت هایی که به شیوه لیبرال دموکراسی اداره می شوند نیز مقایسه شده است.

در فصل پنجم، قوه مجریه در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. قوه مجریه در ایران شامل رئیس جمهور و همکاران او (یعنی هیئت وزیران، وزیران، معاونان، نماینده یا نمایندگان ویژه رئیس جمهور می باشد که به تفصیل توضیح داده شده است.

در فصل ششم ابتدا به انواع قوه مقننه در دنیا و سپس به قوه مقننه در جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است. قوه مقننه در ایران یک مجلسی اما دو رکنی است که دو رکن آن شامل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان می باشد. علاوه بر این، در بخش مربوط به شورای نگهبان، این شورا با نهادهای نظارتی قانون اساسی کشورهای دیگر نیز مقایسه شده است.

فصل هفتم درباره قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی است. در این فصل استقلال قوه قضاییه و چگونگی تضمین آن، وظایف قوه قضاییه و ساختار آن مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، مقایسه ای بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با قوه قضاییه بعضی از کشورها انجام شده است.

فصل هشتم شامل سازمانها، نهادها و ارگان هایی است که به تنهایی زیرمجموعه هیچ یک از ساختارهای نظام جمهوری اسلامی، یعنی رهبری و قوای سه گانه قرار نمی گیرند. این نهادها شامل شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای بازنگری قانون اساسی، سازمان صدا و سیما، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشد.

 

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مهدی نظرپور) انتشارات معارف

کتاب آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مهدی نظرپور) انتشارات معارف

 

 

وزن 448 گرم
نام کتاب

آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی

نویسنده

مهدی نظرپور

انتشارات

معارف

سال چاپ

1399

تعداد صفحات

287

قطع

وزیری

نوع جلد

شومیز (جلد معمولی)

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مهدی نظرپور)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

برچسب‌های کالا

کتابسرای افشین، یا کتابفروشی افشین بوشهر مرکز خرید انواع کتاب های دانشگاهی، عمومی، کمک درسی  ، انواع لوازم التحریر، نوشت افزار و محصولات فرهنگی آماده ارائه بهترین خدمات با پشتیبانی قوی به شما عزیزان است.

  • با خیالی آسوده در خانه خرید خود را انجام دهید: کتابفروشی افشین دارای مدارک لازم برای فعالیت حضوری (جوازکسب) و فعالیت مجازی (اینماد و ساماندهی) می باشد.
  • جهت دریافت مشاوره یا پشتیبانی ارتباط برقرار نمایید. (تیم پشتیبانی قوی و باتجربه افشین بوک در تمامی اوقات پاسخگوی شما می باشد)

در شبکه های مجازی ما را دنبال نمایید.

 

آدرس فروشگاه: بوشهر، خیابان عاشوری، بهارستان 17

تمامی حقوق این سایت متعلق به کتابسرای افشین می باشد.

گفتگو در واتساپ
×